Seguretat alimentària i etiquetatge: el país d’origen sí que importa
L’origen importa: més residus de plaguicides en fruites i verdures importades. L’etiquetatge obligatori del país d’origen no és només una qüestió d’informació: és una eina clau de seguretat alimentària. Els controls oficials confirmen que els productes importats presenten el doble d’incompliments que els nacionals.
7/27/20255 min leer


Seguretat alimentària i etiquetatge: el país d’origen sí que importa
L’origen importa: més residus de plaguicides en fruites i verdures importades.
L’etiquetatge obligatori del país d’origen no és només una qüestió d’informació: és una eina clau de seguretat alimentària. Els controls oficials confirmen que els productes importats presenten el doble d’incompliments que els nacionals.
Saber d’on ve allò que mengem és un dret. Però també és un acte de consum responsable. En el cas de les fruites i hortalisses fresques, indicar el país d’origen és obligatori, tant si el producte va envasat com si es ven a granel. Tanmateix, les dades oficials mostren una realitat inquietant: molts operadors no compleixen la normativa, i això distorsiona el mercat, perjudica el productor local i confon el consumidor.
Què diu la normativa?
Segons el Reglament d’execució (UE) núm. 543/2011, sobre fruites i hortalisses, la indicació del país d’origen és obligatòria per a totes les fruites i hortalisses fresques comercialitzades a la Unió Europea. Aquesta exigència es veu reforçada pel Reglament (UE) 1169/2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor, que imposa la veracitat i claredat de les mencions obligatòries en l’etiquetatge.
Això no és només una qüestió legal: el país d’origen influeix directament en les decisions de compra, especialment entre aquells que prioritzen el producte de proximitat, l’agricultura local i la sostenibilitat ambiental.
Què revelen els controls a Espanya?
Els últims controls oficials publicats a l’Informe anual del Pla Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentària a Espanya 2023, elaborat per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), mostren dades molt preocupants:
6.834 inspeccions a fruites i hortalisses fresques
2.041 incompliments detectats: una taxa d’infracció del 29,9 %, el segon percentatge més alt entre tots els grups d’aliments inspeccionats
D’aquests incompliments:
El 52,7 % corresponien a productes no envasats (a granel)
Quin tipus d’irregularitats es cometen?
Els incompliments més freqüents són:
Absència de la indicació del país d’origen
País d’origen incorrecte o que pot induir a error (per exemple, fruita importada etiquetada com a espanyola)
Informació poc visible o confusa per al consumidor
Per què és important per a un comerç sostenible?
Un etiquetatge incorrecte saboteja el comerç just i sostenible. Si no sabem d’on prové el producte:
No podem donar suport a l’agricultor local amb la nostra compra
No podem reduir la petjada de carboni del nostre consum (evitant productes transportats milers de quilòmetres)
No podem triar amb consciència un model de producció més respectuós amb el medi ambient
En canvi, un etiquetatge correcte i visible enforteix l’economia local, apropa el productor al consumidor i permet avançar cap a un model d’alimentació més just, transparent i sostenible.
Comprar amb sentit: el valor del producte de proximitat
Triar fruites i hortalisses amb origen clar, de temporada i de proximitat:
Dona suport a la sobirania alimentària
Fomenta circuits curts de comercialització
Disminueix les emissions associades al transport
Garanteix frescor i sabor
Redueix el risc de fraus i desinformació
I perquè tot això sigui possible, la informació en el punt de venda ha de ser veraç i completa.
I què passa amb els pesticides en fruites i verdures importades?
L’Informe de la Unió Europea de 2023 sobre residus de plaguicides en els aliments, publicat per l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) el maig de 2025, aporta dades molt rellevants:
Es van analitzar 132.793 mostres d’aliments.
El 96,3 % complia amb els límits màxims de residus (LMR).
Tot i això, un 2 % de les mostres presentaven nivells de residus que incomplien la legislació de la UE, superant els LMR.
D’un total de 132.793 mostres analitzades, la classificació va ser la següent:
Productes de la Unió Europea
71.617 mostres (53,9 %)
1 % van superar els límits màxims de residus
Productes importats (de tercers països)
55.932 mostres (42,1 %)
3,4 % van superar els LMR (tres vegades més que els productes nacionals)
Casos destacables
Entre els productes importats que superaven els límits o contenien substàncies no autoritzades, es van detectar:
Tomàquets amb clorfenapir i clorotalonil de Marroc i Turquia
Pomes amb diflubenzuró i propargita de Moldàvia i Ucraïna
Aranja amb clorpirifos-metil de Turquia
Tes i espècies amb múltiples residus (com òxid d’etilè i acetamiprid) de l’Índia, la Xina i Egipte
Molts d’aquests residus corresponen a plaguicides no autoritzats a la UE, o a usos inadequats (dosi, interval d’aplicació o cultius no permesos). A més, les tècniques de desinfecció utilitzades en països tercers poden deixar residus no contemplats per la normativa comunitària.
Informe Nacional de resultats de plaguicides 2023 (Espanya)
L’Informe Nacional de resultats de plaguicides 2023 reportats a l’EFSA, inclòs en el Programa de Vigilància i Control de Residus de Plaguicides en aliments, mostra les dades següents:
Mostres analitzades: 2.492
Mostres no conformes (superen el LMR): 43 (1,73 % del total)
El grup “Fruites i hortalisses” va representar el 82,8 % de les mostres i va concentrar la majoria dels incompliments.
El plaguicida detectat amb més freqüència en aquest grup va ser el clorpirifos (8 mostres positives).
Origen de les mostres analitzades
El 70,8 % de les mostres eren d’origen espanyol.
El 29,2 % provenien de tercers països i d’altres països de la Unió Europea.
D’entre les 43 mostres no conformes:
24 eren d’origen nacional
19 de tercers països, de les quals 10 procedien del Marroc
Productes nacionals
Mostres d’origen nacional: 1.763
Mostres no conformes: 24
Percentatge d’incompliment: 1,36 %
Productes importats (tercers països)
Total de mostres de tercers països i altres països de la UE: 603
Mostres no conformes: 19 (totes de tercers països)
Percentatge d’incompliment: 3,15 %
Els productes importats a Espanya durant el 2023 van presentar més del doble d’incompliments en comparació amb els productes d’origen nacional (3,15 % en productes importats i 1,36 % en productes espanyols).
Què implica això per al consumidor?
Quan una fruita o hortalissa importada no s’etiqueta correctament, el consumidor:
Pot creure que està comprant un producte nacional, ecològic o més segur, quan en realitat no ho és.
No coneix el nivell real de controls aplicats.
S’exposa a residus de plaguicides no permesos a la UE.
A més, aquestes pràctiques falsegen la competència, ja que els productors locals, que compleixen normes més estrictes, es veuen desplaçats per operadors que utilitzen productes mal etiquetats, i, sovint, més contaminats.
Conclusió: exigir transparència és protegir la salut i el territori
Les dades són clares: un de cada tres aliments analitzats a Espanya presenta problemes en el seu etiquetatge, i els productes importats continuen presentant riscos associats a plaguicides no autoritzats.
Els controls oficials mostren que gairebé una de cada tres fruites o hortalisses al mercat espanyol incompleix algun aspecte normatiu en l’etiquetatge, especialment pel que fa al país d’origen. Aquesta situació no només vulnera els drets del consumidor, sinó que dificulta el desenvolupament d’un model de comerç alimentari més just i sostenible.
Reforçar els controls i sancionar el frau no és només una qüestió administrativa. És una decisió política i social per protegir:
La salut pública
El model agrari local
El dret del consumidor a triar amb coneixement
I com a consumidors, també tenim un poder: llegir l’etiqueta, exigir transparència i preferir allò pròxim, just i veraç.
El futur de l’alimentació passa per saber què comprem, i per això necessitem etiquetes que diguin la veritat.